Fri frakt vid köp från 999:- / Snabb leverans / Betala med Klarna

Bergdahl - så ställer du in dig på Lidingöloppet



Hade du bestämt dig för att i år är året du springer Lidingöloppet eller något annat långdistanslopp? Du är inte ensam och vi delar din besvikelse när många av loppen ställs in. Vi träffade Lisa Bergdahl, löpare för Team Saucony Nordics sedan 2018, för att höra hennes tankar kring träning och uppladdning inför Lidingöloppet.

Hur många gånger har du sprungit Lidingöloppet?

– Jag har sprungit 5 ggr men sparar klassiska 30km till senare tillfälle.

Vad tycker du är mest utmanande med Lidingöloppet?

– Att behålla rytmen och fokus i den varierade terrängen.

I och med att Lidingöloppet är ett terränglopp med flertalet branta backar, hur lägger du upp träningen för att kunna behärska ett sådant kuperat lopp?

– Innan Lidingöloppet förra året brukade jag minst 1 ggr/veckan lägga in träningspass i liknande terräng som på Lidingö och även springa intervaller/fartlek men fokus på teknik i både uppför- och nedförsbackar. Att även träna på att springa nerför i ett avslappnat löpsteg kan ge effekt ute i spåret.

Inför ett lopp, hur laddar du upp mentalt?

– Inför ett lopp vill jag komma in med en positiv och avslappnad känsla. Även ha en målbild hur det kommer kännas under och/eller efter loppet.

Tips till någon som ska springa Lidingöloppet för första gången?

– Det beror på vilken start punkt du har och tidigare bakgrund av löpning/träning. Men har du inte tränat så mycket tidigare eller vill ha ett program att följa är ett tips att gå med i en grupp. Finns både fysiska grupper eller nätbaserade. Tex we who run club eller andra löparforum.

Hur har din vår varit i och med inställda lopp? Hur har du hållit motivationen uppe?

– Fram till mitten av april kunde vi ändå springa några mindre tävlingar och testlopp vilket var positivt. Sen fick jag tyvärr ta ett träningsuppehåll pga sjukdom men är igång med full träning igen. När framtiden och vilka lopp som genomförs är ovisst och svårt att sätta mål kring är ett tips att hitta annat som ger motivation. Miljöombyte, andra träningspass/intervaller eller en träningsgrupp. Att inviga ett par nya skor eller träningskläder kan också göra passet lite roligare.

Vilket Lidingölopp minns du bäst? Varför?

– 2017 sprang jag 10 km i K22 efter att under sommaren inte kunnat springa så mycket pga lättare skada. Minns att vi sprang 4-5 tjejer i tätgruppen men att från abborrbacken och upp över Karins backe känna mig stark i kroppen och fick lucka. Att avsluta på det sättet och ha bra känsla sista delen trots de tuffa backarna och sommaren med viss motgång var kul. Att komma ner på Grönsta Gärde, upploppsrakan och att få ta emot segerkransen är ett bra minne från Lidingöloppet.

Vad är det bästa med Lidingöloppet?

Det finns ett lidingölopp för alla och inkluderar allt från små barn till äldre veteraner. Även stort elitfält och intressanta profiler kopplat till loppet. En fin vision med fokus på folkhälsa “Vår vision är att få fler människor att röra på sig i vårt avlånga land – oavsett ålder, kön, bakgrund och förutsättningar.”

Vilka skor väljer du när du springer Lidingöloppet?

Förra året när jag sprang hade jag Kinvara 10.